لیلا اصلانی در یادداشتی نوشت: مدیریت و برنامهریزی گردشگری کنشی است جمعی که بازیگران مختلفی از سازمانها و نهادهای دولتی و غیردولتی در آن نقش آفرین هستند. مدیریت این پدیده هم در حالت عادی و هم در مواقع بحران ضروری است. یکی از مهمترین کنشهای مدیریت گردشگری دولت است که نقش تسهیلگری و مقرراتگزاری این حوزه را بر عهده دارد، اما پدیدهای که اکنون گردشگری را در ایران و کل جهان تحت تاثیر قرار داده است بحران کرونا است. در حال حاضر، تمام کره زمین با بحرانی بیسابقه روبه رو شده است. مهم ترین ویژگی بحرانها غیرمترقبه بودن آن است که باعث میشود تصمیمگیران در شرایط سردرگمی و اضطراب قرار گیرند. بحران جهان شمول ویروس کرونا در حوزههای مختلف ظهور یافته که با توجه به نبودن تجربه مشابه، نه تنها دولتها و صنعت پزشکی و درمانی، بلکه اکثر بخش های سازمان ها به ویژه بخش های خدماتی، از جمله صنعت هتلداری و گردشگری را مورد مخاطره قرار داده است. برای همه واضح است که همه ِ تالش ها باید بر روی مهار این بیماری متمرکز شود، اما در این شرایط تاثیر کرونا بر اقتصاد و کسب و کارها نیز بسیار جدی است. بنابر آمار سازمان جهانی گردشگری اعمال محدودیت های سفر، موجب کاهش ۹۷ درصدی ورود گردشگر بینالمللی در سراسر جهان شده است، براساس اطلاعات جدید این سازمان درباره اثراث شروع کرونا و پروسه در چهار ماه اول سال جاری تعداد گردشگران بینالمللی در مقیاس جهانی نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۱۹ میلادی ، ۱۸۰ میلیون کمتر بوده است. درحالی که در سال ۲۰۱۹ ، شمار گردشگران بینالمللی با رشد ۴ درصدی به یک میلیارد و پانصد میلیون نفر رسیده بود. آمار چهار ماه نخست سال ۲۰۲۰ از کاهش ۴۴درصدی شمار گردشگران بینالمللی به سبب شیوع ویروس کرونا حکایت دارد . طبق بررسیهای شورای جهانی سفر و گردشگری با شیوع ویروس کرونا، بیش از ۷۵ میلیون شغل در صنعت گردشگری در معرض خطر هستند. صنعت گردشگری به شدت تحت تاثیر این بیماری همهگیر قرار گرفته است و تدابیری برای مهار انتشار آن معرفی شده است. بنا به مدت زمان بحران، سناریو های بازنگری شده نشان میدهند که شوک بالقوه میتواند بین ۶۰ تا ۸۰ درصد کاهش در اقتصاد گردشگری بینالمللی در سال ۲۰۲۰ به همراه داشته باشد. اگر این بحران مهار نشود میزان خسارتها در این صنعت به ۸۰ درصد خواهد رسید.
با توجه به پیچیدگی های امروزی دنیا، زندگی بشر همیشه در معرض بحران ها و حوادث متفاوتی همچون بحران های تروریستی ، محیطی و بیماری بوده و هست . بحران به طور ناگهانی و بدون اطلاع و برنامهریزی قبلی اتفاق میافتد و آثار زیادی با خود به همراه دارد یکی از این بحران ها که اخیرا" جهان و از جمله کشور ما را با چالشهایی همراه کرده است ویروس کرونا است شیوع ویروس کرونا در نقاط مختلف جهان و خانه نشینی مردم، صنعت گردشگری و در نتیجه آن اقتصاد کشورهایی که به این صنعت وابستگی دارند را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. صنعت گردشگری از جمله کسب و کارهای حساس و پرموردی است که کامل درگیر بحران ویروس کرونا شده و کامل تاثیر پذیرفته است. صنعت گردشگری، بزرگترین و متنوعترین صنعت در دنیا به حساب میآید. تاثیر گردشگری بر افزایش میزان اشتغال و درآمدهای ارزی، رونق صنایع داخلی، گسترش همکاریهای بینالمللی موجب شده است تا نگرش کشورهای دنیا به مرز آن تغییر یافته و جایگاه مهمی در سیاستگذاری دولت ها پیدا کند. در گردشگری پس از صنایع خودروسازی، ساختمان و غذایی، چهارمین صنعت برتر جهان است. میزان مشارکت این بخش در تولید ناخالص داخلی جهان پیش از بخش هایی همچون خودروسازی و کشاورزی و مشارکت آن در اشتغال از خودروسازی نیز بیشتر بوده است.
صنعت عظیم توریسم در سال های اخیر از رشد چشمگیری در سطح جهان برخوردار شده و نقش مهمی را در زمینه ایجاد فرصت های شغلی ، تولید درآمد و تحریک اقتصاد ملی و بین المللی ایفا می کند. در این راستا، در اواخر دسامبر ۲۰۱۹ ، عامل میکروبی ناشناخته ای به نام ویروسکرونا در ووهان چین به سرعت از مرزهای این کشور عبور کرد و در همه کشورهای جهان شیوع یافت وتا ۲۵ مارس ۲۰۲۰ ، ۱۹۶ کشور جهان را تحت تاثیر قرار داد.
پاندومی ویروس کرونا، یک پاندمی ناشی از ویروس کووید ۱۹ سندرم حاد تنفسی است. این بیماری در مدت کوتاهی جهان را تحت الشعاع خود قرار داده که بعد از گذشت ماه ها هنوز با آن درگیر است. شهر تهران شهری پویا، زنده و مردم محور است و دارای تنوع اقتصادی، اجتماعی ، فرهنگ و غیره است، ولی همهگیری اخیر ویروس کرونا، موضوع آسیب پذیری این شهر در برابر بیماریهای همه گیر به لحاظ ابعاد مختلف گردشگری را مطرح کرده و به شهرهای آسیب پذیر و شکننده از بعد اقتصادی ، اجتماعی ، زیست محیطی و غیره که می توانند به شدت از کرونا آسیب بپذیرنده تبدیل شده است. در واقع، شیوع ویروس کرونا ، معیشت شهروندان شهر توریستی تهران را مختلف ساخته است. بنابراین ، با توجه به اهمیت صنعت گردشگری در شهر تهران ، هدف این تحقیق ، نقش تاثیر کرونا بر وضعیت گردشگری در شهر تهران می باشد تا از این طریق ، فرصت های اقتصادی جدید در گردشگری شهر تهران شناسایی گردد.
۲- مفاهیم اصلی
گردشگری : گردشگری به حرکت موقت مردم به خارج از محل کار و زندگیشان و فعالیت هایی که در طول اقامت در آن مقصد می خواهند انجام دهند و همچنین امکاناتی که شرایطی را ایجاد میکند تا به خواسته هایشان برسند گفته می شود.
ویروس کرونا: ویروس جدید کووید-۱۹ ۱بیماری است که باعث بیماری تنفسی در افراد می شود و می تواند از فردی به فرد دیگر گسترش یابد. این ویروس برای اولین بار طی تحقیقات مربوط به شیوع بیماری در ووهان ۲ چون شناسایی شد. در ایالات متحده مشخص شد این ویروس از افرادی به فرد دیگر در تماس های نزدیک منتشر می شود.
عوامل روانشناختی کرونا: بررسی ویژگی های روانت سنجی مقیاس استرس آسیب زا کوید – ۱۹ که اثرات ویروس کرونا را بر جذبه های مختلف زندگی مردم در نظر می گیرد(رحیمی ، ۱۴۰۱)
۳- پیشینه تحقیق و شناسایی عوامل روانشناختی کرونا موثر بر گردشگری
رحیمی (۱۴۰۱) ، در تحقیقی با عنوان بررسی تاثیر ویروس کرونا بر توسعه اقتصادی و صنعت گردشگری، در این تحقیق با استفاده از تکنیک Topsisو رویکرد پاتل دیتا تاثیر این ویروس بر مشاغل و درآمدهای وابسته به صنعت گردشگری مورد بررسی قرار گرفته است. نتیجه تحقیق نشان می دهد این ویروس بر شاخص تولید ناخالص داخلی (GDP۹) تاثیر منفی با ضریب ۲.۴۸ و بر ضریب تکاثر درآمدی مشاغل مستقیم (Tim) تاثیر منفی با ضریب ۲/۲۷ و بر فعالیت های فرعی بخش گردشگری(sij) با ضریب -۰/۱۲ تاثیر منفی داشته است. در بین اقتصاددانان این اجماع وجود دارد که این اپیدمی تاثیر منفی شدیدی بر اقتصاد جهانی خواهد گذاشت. لذا شناسایی زیان و آسیب های این بحران بر صنعت گردشگری که یک اکز مهم ترین صنعت درآمد زا در کشورهای در حال توسعه است ، ضروری و با اهمیت تلقی می گردد.
در تحقیقی با عنوان تاثیر ویروس کرونا بر صنعت گردشگری و پیش بینی آینده آ« در دوران پسا کرونا ، در این پژوهش ، به تشریح تغییراتناشی از شیوع این ویروس در صنعت گردشگری در جهان و ایران شده است . پیش بینی وضعیت صنعت گردشگری در دوران پساکرونا بخش دیگری از این مطالعه است. تشریح وضعیت فعلی و آتی صنعت گردشگری با تمرکز بر شیوع این ویروس و پیامد های ناشی از آن با مرور و تحلیل مقالات و مطالعات پیشین صورت گردفته است . به این منظور مقالات و مطالعات خارجی بین بازه زمانی ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱ و مقالات داخلی بین بازه زمانی ۱۳۹۹ تا۱۴۰۰ برای تحلیل در سطح بین المللی و داخلی مد نظر قرار گکرفته اند. بر این اساس رکود صنعت گردشگری ، کاهش میزان شاغلین بخش گردشگری تغییر ذائقه و الگوی رفتاری گردشگران به سوی گردشگری سفارشی و تغییر الگوهای رفتار ساکنان به سوی الگوهای طرد گرا، تغییر در شیوه های رقابت میان مقاصد گردشگری و ایجاد فرصت ها و چالش ها در بخش مدیریت منابع انسانی از جمله تغییراتی اند که فارغ از میزان وقوع آن ها در سراسر جهان رخ داده اند . در مطالعه پیش رو میزان ئو نحوه بروز این تغییرات در سطح جهان و ایران مورد بحث و مقایسه قرار گرفته اند. همچنین ادعاهای مطرح شده در مورد صنعت گردشگری در دوره پساکرونا در عرصه جهان و ایران ورد ارزیابی واقع شده اند.
به تاملی بر راهبردهای بازاریابی پساکرونا در صنعت گردشگری و هتل داری در جهان : مطالعه ای مروری پرداختند. نتایج مطالعات انجام شده حاکی از آن است که گردشگری ورودی جهان با ۳ تا ۴ درصد رشد در سال ۲۰۲۰ مواجه خواهد شد، اما با توجه به سناریوی
بیماری مارس و گسترش ویروس کرونا و پیش بینی تاثیرات اقتصادی آن ، این سازمان با تغییر در پیش بینی خود ، احتمال داد گردشگری جهانی در سال ۲۰۲۰ با رشدی معادل ۱ تا ۳ درصد مواجه شود.
در مقاله ای شناسایی و اولویت بندی راهکارهای ارتقاء کسب و کارهای گردشگری و مهمان نوازی در پساکرونا به این نتیجه رسیدند که مهمترین راهکارهای ارتقاء کسب و کارهای گردشگری از دیدگاه خبرگان و فعالین این صنعت عبارت اند از راهکارهای اجرایی ، راهکارهای بازاریابی ، راهکارهای حمایتی و راهکارهای منابع انسانی و ...
میرتقیان رودسری و همکاران(۱۳۹۹) بررسی رفتار جامعه میزبان نس بت به گردشگران در دوران شیوع کووید – ۱۹ می پردازند یافته های پژوهش ابعاد جدیدی از تعامل میزبان گردشگر در دوران کرونا مبتنی بر تلفیق نظریه های تبادل اجتماعی و تهدید یکپارچه را ارایه می نماید، آنها نتیجه می گیرند که هرچند نگرش اغلب مردم رامسر به حضور گردشگران در این دوران منفی بوده ، ولی عده ای با تاکید بر وابستگی معیشت و اقتصاد شهریه گردشگری و در شرایط مشخصی می توان پذیرای گردشگری باشیم.
به شناسایی پیامدهای کوید ۱۹ بر گردشگری ورزشی و ارائه راه کار می پردازند. جامعه آماری متشکل از کلیه صاحب نظران رشته مدیریت ورزشی ، جامعه شناسی و گردشگری بودند، نمونه گیری به صورت هدفمند انجام شد که با ۱۴ مصاحبه ، اشباع نظری صورت گرفت . ار ارتباط با پیامدهای کوید ۱۹ بر گردشگری ورزشی ، تعداد ۴۰ مقوله فرعی بدست آمد که در ۹ مقوله اصلی قرار گرفته شد. در نهایت نیز از مقوله های بدست آمده به چهار مفهوم پیامدهای شغعلی ، پیامدهای رو دادی ، پیامدهای توسعه پایدار و پیامدهای پساکرونا بدست آمد. در ارتباط با راه کارهای پیشنهادی ، تعداد ۵۹ مقوله فرعی بدست آمده است که در ۱۱ مقوله اصلی قرار گرفتند. در نهایت نیز از مقوله های بدست آمده به پنج مفهوم راهکارهای اقتصادی ، بهداشتی ، زیرساختی ، مدیریتی و راه کارهای پساکرونا بدست آمد.
به ارائه مدل مزیت های رقابتی کسب و کار گردشگری سلامت در پساگرونا با بکارگیری تکنیک فرار ترکیب پرداختند.
نتایج نشان داد در حالیکه کشورهای صاحب صنعت گردشگری سلامت در این روزها از تبعات و اثرات کرونا ضررهای جبران ناپذیری را متحمل شده اند و جبران این خسارت ها زمان زیادی را می طلبد استفاده از مدل های نوین کسب و کار گردشگری سلامت و ظرفیت های مختلف می تواند در این زمینه کارساز باشد.
به تاثیر ویروس کرونا کووید – ۱۹ بر صنعت گردشگری پرداختند . نتایج نشان داد که در طی ماه های اخیر بحران با عنوان شیوع ویروس کرونا منجر به ایجاد موانع و مشکلاتی در جهت حضور مسافران در مراکز گردشگری و تعطیلی تمامی زنجیره خدمات گردشگری اعم از اقامت ، غذا و نوشیدنی ، تفریحی و سرگرمی ، حمل و نقل و خدمات مسافرتی در سراسر جهان شده است.
در تحقیقی با عنوان دو سال کووید – ۱۹ و گردشگری : آنچه آموختیم و آنچه باید می آموختیم ، نتایج این تحقیق بیان می دارد که محدودیت های سفر همچنان پابرجاست و صنعت گردشگری جهانی وارد سومین سال عدم اطمینان می شود. این اتفاق نظر وجود دارد که بحران کووید باید نقطه عطفی باشد تا " بهتر بازسازی شود" و اینکه بازگشت به پدیده های گردشگری بیش از حد پیش از همه گیری نامطلوب است. با این حال ، شواهد بسیار محدودی وجود دارد که نشان می دهد این بحران گردشگری را فراتر از مقیاس خرد تغییر داده یا خواهد کرد. با توجه به بسیاری از مسائل مانند بدهی های جدید ، گردشگری جهانی آسیب پذیر تر شده است. با توجه به پس زمینه بحران آب و هوا ، هدف این مقاله بررسی این موضوع است: کدام درس ها را می توان از همه گیری برای گرم شدن کره زمین آموخت ؟ برای دستیابی به این هدف ، مقالات مرتبط ت، همراه با تشریح توسعه بحران در آلمان ، به عنوان نمونه ای از مدیریت بحران مخوقت مورد بحث قرار می گیرد.
در تحقیقی با عنوان تاثیر همه گیری کووید-۱۹ بر ریسک سفر توریستی و ادراک مدیریت این نتایج را گرفته اند که هدف این مطالعه بررسی تاثیر همه گیری کووید – ۱۹ بر ریسک سفر و درک مدیریت گردشگران است. با توجه به تاثیر همه گیری، ما ریسک سفر و درک مدیریت گردشگران و تاثیر آن را با استفاده از نمونه ای از ۷۱۶ پاسخ دهنده بررسی می کنیم. داده ها از طریق بسترهای رسانه های اجتماعی با استفاده از روش نمونه گیری نماینده جمع آوری و با استفاده از ابزار PLS-SEM مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . یافته ها نشان می دهد که همه گیری کووید – ۱۹ بر ریسک سفر و درک مدیریت تاثیر زیادی گذاشته است. ریسک کسفر و درک مدیریت ارتباط معناداری با مدیریت ریسک ، ارائه خدمات ، الگوهای حمل و نقل ، کانال های توزیع ، اجتناب از مقاصد پرجمعیت و بهداشت و ایمنی داشت . نتایج همچنین اثر میانجی ریسک سفر و ادراک مدیریت را شناسایی کردند. یافته های این مطالعه به بحران های گردشگری کمک می کند و بینش های تحقیقاتی آینده در بخش سفر و گردشگری و پاسخ به تغییر درک دریسک سفر و مدیریت گردشگران در دوره بهبودی پس از کووید را ارائه می دهد. براو در (۲۰۲۰) در تحقیقی راه های احتمالی به سمت تحول گردشگری در بعد از بیماری کرونا را بررسی نمود. نتایج تحقیق او نشان داد که افزایش دانش ساکنان مقاصد نسبت به راه های پیشگیری از ابتلا به بیماری یرفتارهای محافظتی در ساکنان بیشتر می کند.
در پژوهشی به بررسی تاثیر ۱۹-COVID در صنعت مسافرت و جهانگردی پرداختند. نتایج این پژوهش نشان داد که بهبهود وضعیت صنعت جهانگردی در سراسر جهان تقریبا" حدود ۱۰ ماه زمان خواهد برد. مدیران ننگردشگری باید اثرات این ویروس را بر روی این صنعت ارزیابی کرده و روشهای جدید مدیریت ریسک را برای مقابله با این بحران توسعه دهند. همچنین پشتیبانی های لازم از سیاست های خصوصی و عمومی برای حفظ سطح عملیاتی بخش سفر و کگردشگری صورت بپذیرد. بررسی ها نشان می دهند که بخش سفر و گردشگری به راحتی تحت تاثیر بحران های جهانی قرار می گیرد. یکی از بحرانهایی که در سال ۲۰۲۰ گردشگری را تحت تاثیر قرار داده و به ویژه به صنعت مهمان نوازی آسیب جدی وارد کرد بحران سلامت ناشی از شیوع بیماری (ویروس) کووید ۱۹ (کرونا) است که ضربه اقتصادی بزرگی به مدت بیش از سه ماه به صنعت هتلداری جهان وارد کرده و باعث تعطیلی و تعدیل نیروی انسانی در این بخش شده است.
در تحقیقی تاثیر دانش ، نگرش و عملکرد نسبت به بیماری کرونا در بین ساکنان چین را مورد بررسی قرار دادند . تحقیق آنان نشان داد که اکثر سلاکنان چینی در مورد بیماری آگاهی دارند، نگرشهای خوش بینانه ای دارند و رویکرد مناسبی نسبت به این بیماری اتخاذ می کنند.
در تحقیقی با عنوان همه گیری ، گردشگری و تغییرات جهانی به ارزیابی کووید ۱۹ می پردازند . در این پژوهش ، ضمن بیان اهمیت گردشگری ، به کاهش چشمگیر فعالیت ها در این صنعت به واسطه کم شدن تحرکات و فاصله های اجتماعی پرداخته و ضمن مقایسه با همه گیری های دیگر و بحران هایی نظیر تعغییرات اقلیمی ، به اثرات مخرب اجتماعی و اقتصادی آنها اشاره دارد.
گباوم و های(۲۰۲۰) در پژوهش خود با عنوان " مهمان نوازی ، حقوق بشر ، گردشگری و تاثیر کووید ۱۹ " به بررسی تهدیدات ویروس کرونا و ارزیابی زمان واقعی تاثیر این نتهدید بر گردشگری پرداختند، نتایج این پژوهش واقعه نگر نشان داد که بحران ویروس کرونا تاثیر بسیار زیادی بر صنعت گردشگری گذاشته و درآمد این صنعت در بعضی از مناطق آسیا ، اروپا و آمریکای شمالی کاهش صد در صدی داشته است.
ون و همکاران(۲۰۲۰) نیز در پزوهشی با عنوان " کووید ۱۹ : اثرات بالقوه بر سبک زندگی و مسافرت " پیامدهای منفی ویروس کرونا بر صنعت گردشگری و تغییرات سبک زندگی گردشگران و رفتارها و ترجیحات مسافران نرا بررسی کردند ، در مقاله آنها ادبیات بازاریابی گردشگری ، مدیریت گردشگری و رفتارهای گردشگران مورد مطالعه قرار گرفت و نتنایج آنها نشان داد که بحران ویروس کووید۱۹ روی الگوها مسافرتی و گردشگری تاثیر می گذارد و فعالیت های آینده ی صنعت گردشگری مبتنی بر گردشگری هوشمند می باشد و این تغییرات باعث می شود که مشاغل این صنعت برای ادامه حیات مجبور به تجدید نظر در طراحی خدمات خود گردند. طبق بررسی سازمان جهانی گردشگری ، ویروس کرونا با تاثیرات گسترده و غیرقابل پیش بینی ، جوامع ، اقتصادها و معیشت مردم در سراسر جهان را به خطر انداخته و هشداری در جهت رکود جهانی و از دست رفتن گسترده مشاغل در سراسر جهان است و با توجه به ماهیت بی سابقه و در حال تحول سریع بحران ، برآورد تاثیر ویروس کرونا در گردشگری بین المللی بسیار چالش برانگیز است.
حال با توجه به پژوهش های بررسی شده جدول جدول زیر متغیرهای روانشناختی مورد استفاده در تحقیقات را نمایش می دهد.
با بررسی های انجام شده به منظور ارتقای گردشگری در زمان کرونا توجه به عوامل روانشناختی در اولویت قرار دارد. عوامل روانشناختی با توجه به مطالعات انجام شده به سه دسته عوامل شخصیتی ، عوامل نگرش مردمی و اضطراب از کرونا می توانند تقسیمک بندی شوند که هر کدام بخش هایی از عوامل اصلی روانشناختی را شامل می شود. در نهایت هدف از این موضوع ارتقای گردشگری و توریسم در زمان بیماری کرونا می باشد.
در این آزمون ، سطح معناداری ۰.۰۰۰ و کمتر از میزان خطای ۰.۰۵ است . چنین استنباط می شود که میانگین شاخص های مورد نظر برابر با مقدار آزمون شده (مقدار۳) است . در آزمون تی تک نمونه ای ، حد بالا و حد پایین هر دو مثبت هستند، و مثبت بودن این دو مقدار بدین معنی است که میانگین شاخصها مورد نظر در جامعه کمتر از مقدار آزمون( مقدار میانگین۳) است . با توجه به مشاهده میانگین رتبه ها در جدول آمار توصیفی فوق می بینیم که تقریبا" برابر ۳.۵۲ ، ۴.۵ و ۳.۶۷ است . بدین تتترتیب استنباط می شود که وضعیت تاثیرگذاری عوامل روانشناختی کرونا بر صنعت گردشگری مثبت می باشد، یعنی بیشتر از مقدار میانگین ۳ است بدین ترتیب به این نتیجه می رسیم که عوامل روانشناختی کرونا بر صنعت گردشگری تاثیر مستقیم و معنادار دارند.
۶. نتیجه گیری
هدف این تحقیق ، نقش تاثیر عوامل روانشناختی کرونا بر وضعیت گردشگری در شهر تهران بود که بدینسان نتایج زیر حاصل شده است :
عامل شخصیتی دراین تحقیق عامل تاثیر گذار بر صنعت گردشگری در دوران کرونا بود. این موضوع با توجه به نتیجه حاصله با نتیجه گیری بر او در (۲۰۲۰) تناقض دارد زیرا بر اودر ثابت می کند تاثیر بسیار اندک است و می توان از آن نچشم پوشی کردک. اما با تحقیق مغانلو و منصوری(۱۳۹۹) کاملا منطبق است و آنها نیسز این عامل را در پیشرفت یا عقب گرد صنعت گردشگری موثر دانسته اند.
عامل نگرش مردم در این تحقیق عامل تاثیر گذار بر صنعت گردشگری در دوران کرونا بود. این موضوع با توجه به نتیجه حاصله با نتیجه گیری بگوسلینگ و همکاران(۲۰۲۰) تناقض دارد زیرا آن ها ثابت کردند که این موضوع بر جذب گردشگر موثر نیست و می توان از آن چشم پوشی کرد. اما با تحقیق زانگ و همکاران (۲۰۲۰) کاملا منطبق است.
عامل میزان اضطراب در این تحقیق عامل تاثیر گذار بر صنعت گردشگری در دوران کرونا بود. این موضوع با توجه به نتیجه حاصله با نتیجه گیری تمامی مطالعات انجام شده و نام برده در این تحقیق منطبق است و بدین ترتیب می توان نتیجه گرفت تحقیق دارای صحبت مناسبی از نظر کارکرد و دقت برخوردار بوده است.
انتهای پیام/
نظر شما